Fysiotherapie bij nekklachten

Fysiotherapie bij nekpijn

Nekklachten zijn een van de meest voorkomende klachten in Nederland en kunnen erg vervelend en beperkend zijn in uw dagelijkse functioneren. Bijna iedereen heeft in ieder geval één keer in zijn of haar leven nekpijn. Gelukkig komt 95% van de nekklachten niet door een ernstige aandoening! Ook als u vaker last heeft van nekklachten hoeft dit niet te betekenen dat er iets ernstigs aan de hand is. Acute nekklachten zijn vaak erg pijnlijk maar dit wordt dus meestal niet veroorzaakt door een ernstige aandoening. De nekpijn komt meestal uit de bewegende delen van de nek zoals de spieren, de banden en de gewrichten. Gelukkig verdwijnen de klachten vaak vanzelf binnen zes weken!

Het klachtenbeeld bij nekpijn

Nekklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan: heel geleidelijk waarbij het steeds iets erger wordt of plotseling, bijvoorbeeld na een aanrijding. De pijn in de nek kan zich op verschillende manieren uiten. Het is vaak een zeurende pijn die u zowel aan één als aan beide kanten van de nek kunt voelen. Het is ook mogelijk dat de klachten zich uitbreiden naar de schouder(bladen), het hoofd, de borst of de armen. Soms kunt u ook tintelingen in de hand of vinger voelen. De bron van al deze klachten kan dus in de nek zitten! Daarnaast kan er bij nekklachten ook een bewegingsbeperking ontstaan, u kunt dan bijvoorbeeld het hoofd minder goed draaien of moeilijk naar boven en beneden kijken.

De oorzaken van nekklachten

Het is niet altijd duidelijk waardoor de nekklachten ontstaan. Stress en spanning kunnen grote invloed hebben, maar (over)belasting, een ongeval of uw leefstijl kunnen ook een factor zijn die meespeelt in het ontstaan van de klachten. Daarentegen speelt bijvoorbeeld de specifieke zithouding veel minder mee dan altijd werd gedacht, maar is het meer van belang om de houding af te wisselen (bijvoorbeeld zitten, staan en lopen). In een enkel geval kan er een andere oorzaak achter de nekklachten zitten, hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld artrose (slijtage) of een nekhernia. Maar let op, artrose komt net zo vaak voor bij mensen zonder nekklachten als bij mensen met nekklachten. Gelukkig is dit in de meeste gevallen niet de oorzaak van de nekpijn!

De behandeling bij de fysiotherapeut bij nekklachten

De behandeling van de fysiotherapeut is eerst gericht op het geven van informatie en advies. Het is namelijk belangrijk om te blijven bewegen en niet stil te gaan zitten. Daarnaast kan de fysiotherapeut oefeningen meegeven. Uit onderzoek blijkt dat oefentherapie effectiever is dan rust en pijnstillers. Als ondersteuning hieraan kan een ‘hands-on’ behandeling worden gegeven. Een ‘hands-on’ behandeling bestaat vaak uit het mobiliseren van de nek en eventueel uit het behandelen van de spieren. Als u bij een van onze manueeltherapeuten onder behandeling bent, dan is het ook mogelijk dat er een manipulatie wordt uitgevoerd. Al deze ‘hands-on’ technieken zijn ondersteunend voor het herstel waarbij bewegen het belangrijkste blijft! Als stress en spanning een grote rol spelen dat is het ook mogelijk dat u ontspanningsoefeningen mee krijgt of dat u het advies krijgt om hier op een andere manier mee aan de slag te gaan. Een röntgenfoto of MRI is vrijwel nooit nodig. Bij acute nekpijn kan het wel helpen om pijnstillers te gebruiken. Hierdoor kunt u makkelijker bewegen en door te bewegen wordt het herstel versnelt.

Wilt u meer weten over nekklachten en de behandeling hiervan? Kijk dan op de website van het KNGF of op thuisarts.

Binnen onze praktijk behandelden alle collega’s nekklachten! Afhankelijk van de vorm en de oorzaak van de nekklachten kunnen we bepalen bij welke collega u het beste terecht kunt. Soms is dit al telefonisch te bepalen maar het kan ook zijn dat dit na de intake het beste kan worden ingeschat.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Stuur ons een Whats-app berichtje of neem op een andere manier contact met ons op. Klik hier om direct een afspraak te maken!