Fysiotherapie bij lage rugklachten

Lage rugpijn komt vaak voor en is in de meeste gevallen niet ernstig. Vier op de vijf mensen heeft wel eens rugklachten gedurende zijn of haar leven. Als er geen specifieke aandoening aan ten grondslag ligt (zoals bijvoorbeeld een breuk of een hernia), dan spreken we over aspecifieke lage rugklachten. Ook termen als spit en een lumbago die in de volksmond vaak worden genoemd vallen hieronder Aspecifieke lage rugklachten zijn erg vervelend en kunnen behoorlijk veel pijnklachten en beperkingen in functie geven. De symptomen van deze rugklachten kunnen erg verschillend zijn, zo kunt u een doffe, brandende of scherpe pijn ervaren, maar kan het ook vooral uit stijfheid bestaan.

Acute en chronische aspecifieke lage rugklachten

Grofweg kunnen we aspecifieke lage rugklachten in drie categorieën verdelen:

• Acute lage rugklachten: rugklachten die vanzelf weer weggaan binnen
  • Acute lage rugklachten: rugklachten met terugkerende symptomen.
  • Chronische lage rugklachten: rugklachten die langer dan drie maanden duren.

Oorzaak

De rugklachten kunnen op één moment ontstaan of zich langzaam ontwikkelen. Over het ontstaan is nog veel onduidelijk, de symptomen gaan echter vaak vanzelf weg of verdwijnen met een letterlijk en figuurlijk duwtje in de rug van de fysiotherapeut. Er zijn verschillende factoren waarvan wel weten of waarvan we denken dat deze meespelen bij het ontstaan van rugpijn. Deze liggen een stuk meer op het psychologische vlak dan eerder werd gedacht, denk hierbij aan stress, spanning en het vertrouwen in uw eigen rug. Daarnaast speelt voldoende beweging, een gezond gewicht en een gezonde leefstijl ook een belangrijke rol in het ontstaan en het in stand houden van deze rugklachten.

Behandeling van de fysiotherapeut

Als u bij de fysiotherapeut komt met rugklachten wordt er een uitgebreid onderzoek gedaan, dit bestaat uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In de meeste gevallen is er geen indicatie voor beeldvormend onderzoek zoals bijvoorbeeld een röntgenfoto of een MRI. Als is vastgesteld wat voor soort rugklachten u heeft wordt en een persoonlijk behandelplan opgesteld. Dit bestaat in eerste instantie meestal uit advies over hoe u om kunt gaan met uw rugklachten tijdens uw dagelijkse activiteiten. Daarnaast kan uw behandeling bestaan uit oefentherapie (gericht op kracht en/of mobiliteit), manuele therapie, manuele behandeling van de spieren, behandeling van de spieren door middel van Dry Needling en huiswerkoefeningen. Voor de lange termijn kan er ook een advies of plan worden opgesteld om de leefstijl of gewoonten aan te passen om recidiverende rugklachten te voorkomen.

Wilt u nog meer weten over fysiotherapie bij aspecifieke lage rugklachten? Kijk dan op de pagina van het KNGF hierover.

Binnen onze praktijk behandelen alle therapeuten aspecifieke lage rugklachten. Afhankelijk van waar de klachten vandaan lijken te komen kan het verstandig zijn om een afspraak bij een specifieke therapeut in te plannen. We overleggen graag met wie u het beste aan uw klachten kunt werken.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Stuur ons een Whats-app berichtje of neem op een andere manier contact met ons op. Klik hier om direct een afspraak te maken.