« Terug naar het nieuwsoverzicht

Er zijn veel verschillende vormen van knieklachten. Knieklachten kunnen langzaam ontstaan of acuut ontstaan tijdens bijvoorbeeld het sporten, door een verkeerde beweging of door een val. Als er acuut knieklachten ontstaan kan het zijn dat er letsel in de knie ontstaan. De meest voorkomende letsels in de knie zijn:

• Letsel aan de kniebanden (binnenste band, buitenste band of één van de kruisbanden.
  • Meniscusletsel
  • Kraakbeenschade
  • Een (gedeeltelijk) gescheurde pees of spier

Gelukkig is er bij de meeste knieklachten geen spraken van letsel. Ook als er geen knieletsel aanwezig is zijn er veel verschillende symptomen die bij knieklachten kunnen ontstaan, denk hierbij aan: een specifieke bewegingsbeperking of stijfheid, kniepijn, een instabiel gevoel of pijnklachten bij het sporten. Als de knieklachten geleidelijk ontstaan kan er sprake zijn van:

• Algemene pijnklachten rondom de knie
  • Peesklachten rondom de knie
  • Pijnklachten rondom de knieschijf
  • Kraakbeenschade
  • Meniscusschade
  • Artrose

De bovenstaande klachten en symptomen kunnen ontstaan door veel verschillende factoren, dit kunnen ook factoren zijn waar u niet altijd direct aan denkt. Bijvoorbeeld: de mate van knieklachten bij artrose is maar voor een deel bepaald door de mate van artrose in de knie.

Behandeling

Klachten aan de knie kunnen dus enorm uiteenlopen, dit betekent dat de behandelingen ook erg kunnen verschillen. Afhankelijk van de diagnose van uw knieklachten wordt samen met u een behandelplan opgesteld wat zo goed mogelijk past bij de diagnose die gesteld is. Deze behandeling kan bestaan uit mobilisaties (het bevorderen van de beweeglijkheid de knie) en verschillende soorten van oefentherapie die gericht kunnen zijn op kracht, stabiliteit, coördinatie, mobiliteit of het oppakken van sport.

In enkele gevallen kan het ook zijn dat er een operatie nodig is om de klachten te verhelpen. Als wij hier een vermoeden van hebben dan zullen we dit met u bespreken en u verder doorverwijzen. Na de operatie is het bijna altijd nodig om te revalideren met behulp van fysiotherapie. Ook na een operatie kan het behandeltraject erg verschillen en is dit afhankelijk van de klachten, de soort operatie en de persoonlijk doelen die u heeft.

Wilt u nog meer weten over fysiotherapie bij knieklachten? Kijk dan op de website van Thuisarts.

Binnen onze praktijk behandelen alle collega’s knieklachten. Afhankelijk van de soort klacht aan de knie kan het zijn dat de voorkeur bij een specifieke collega ligt.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Stuur ons een Whats-App berichtje of neem op een andere manier contact met ons op. Klik hier om direct een afspraak te maken.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Contactgegevens

Fysiotherapie Kattenbroek

Jonkvrouw Foeytweg 2

3823 SK Amersfoort

Maandag 07:30 - 21:00
Dinsdag 07:30 - 21:00
Woensdag 07:30 - 21:00
Donderdag 07:30 - 18:00
Vrijdag 07:30 - 18:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Direct een afspraak maken

WhatsApp ons

Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Algemene voorwaarden zijn van toepassing.