« Terug naar het nieuwsoverzicht

Heeft u moeite met bovenhandse bewegingen of reiken? Of heeft u pijn, stijfheid of spierzwakte rondom uw schouder eventueel in combinatie met pijn in de arm? Dan is de kans groot dat dit vanuit de schoudergordel komt. 31% van de Nederlandse bevolking heeft jaarlijks last van schouderklachten, dit komt dus vaak voor en vormt de op één na grootste patiëntengroep van de fysiotherapeut in de eerste lijn.

Ontstaan

Veel schouderklachten ontstaan geleidelijk maar kunnen ook acuut ontstaan bij een verkeerde beweging of ongeval. De pijn kan zit concentreren rondom het schoudergewricht maar de klachten kunnen ook waarneembaar zijn in de nek of arm. Het kan zelfs zo zijn dat de pijnklachten in de schouder juist vanauit de nek komen. De meest voorkomende aandoeningen van de schouder zelf zijn:

• Overbelasting van pezen en spieren rondom de schouder
  • Een (gedeeltelijk) gescheurde pees of spier rondom de schouder
  • Spierzwakte
  • Een slijmbeursontsteking of inklemmingsklachten in het schoudergewricht
  • Een frozen shoulder
  • Pijnklachten na een luxatie of ander ongeval
  • Schouderklachten na een operatie

80% van de schouderklachten vallen onder de ‘subacromiale klachten’ of het ‘subacromiaal pijnsyndroom (SAPS)’. Dit is een naam voor klachten die tussen het schouderdak (acromion) en de kop van de schouder zitten. Een pees of de slijmbeurs is meestal de oorzaak bij deze vorm schouderklachten. Het is goed om te weten welke structuur de klachten veroorzaakt, maar het is voornamelijk belangrijk om per individu te bekijken welke activiteiten of bewegingen de klachten veroorzaken en op basis hiervan een persoonlijk behandelplan op te stellen.

Behandeling en herstel

Na het intakegesprek en het lichamelijk onderzoek wordt er samen met u een behandelplan opgesteld. De schouder is het meest beweeglijke gewricht in het lichaam en wordt veel gebruikt. De behandeling is er dan ook met name op gericht om de beperkingen die u ervaart in uw dagelijkse leven te verminderen. Het herstel van schouderklachten kan lang duren, 40% van de mensen met schouderklachten is na een jaar nog niet volledig herstelt. Dit betekent uiteraard niet dat er geen verbetering in kan zitten! De behandeling zal bestaan uit verschillende onderdelen die zijn gewricht op mobiliteit (de beweeglijkheid van het gewricht), kracht, stabiliteit en pijnvermindering. We bekijken graag samen met u wat voor u de beste optie is!

Wilt u nog meer weten over fysiotherapie bij schouderklachten? Kijk dan op de website van het schoudernetwerk.

Binnen onze praktijk behandelen alle collega’s schouderklachten. Afhankelijk van de soort schouderklacht kan het zijn de voorkeur bij een specifieke collega ligt.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Stuur ons een Whats-App berichtje of neem op een andere manier contact met ons op. Klik hier om direct een afspraak te maken.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Contactgegevens

Fysiotherapie Kattenbroek

Jonkvrouw Foeytweg 2

3823 SK Amersfoort

Maandag 07:30 - 21:00
Dinsdag 07:30 - 21:00
Woensdag 07:30 - 21:00
Donderdag 07:30 - 18:00
Vrijdag 07:30 - 18:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Direct een afspraak maken

WhatsApp ons

Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Algemene voorwaarden zijn van toepassing.